STURMPANZERWAGEN A7V NA DNIE WIEPRZA?

Pod koniec ubiegłego roku na dnie Wieprza znaleziono pojazd gąsienicowy. Podejrzewa się, że jest to niemiecki Sturmpanzerwagen A7V. Operacja wydobycia planowana jest na wiosnę. Jeśli szczątki to faktycznie czołg z okresu I wojny światowej to szykuje się sensacja na skalę światową!

Z dna rzeki wystaje jedynie fragment gąsienicy i tylne koła. Szczątki odpowiadają podwoziu stosowanemu w A7V. Są jednak małe szanse, że jest to właśnie ten czołg. Niemcy podczas I wojny światowej nie były pancerną potęgą. Wybudowali zaledwie 20 sztuk tego modelu. Do dziś zachował się jeden jedyny egzemplarz, który znajduje się w muzeum Brisbane w Australii. Co zatem może znajdować się na dnie Wieprza?

Kaiserowskie Niemcy wybudowały na podwoziu A7V kilkadziesiąt pojazdów pomocniczych, które przeznaczone były m.in. do holowania artylerii. W Polsce pojazd mógł znaleźć się po wojnie, a służył najprawdopodobniej polskiej armii podczas wojny z bolszewikami. To właśnie znad Wieprza ruszała polska kontrofensywa, która zadecydowała o losach bitwy warszawskiej. Jest wielce prawdopodobne, że na dnie rzeki leży ciągnik artyleryjski, co i tak będzie sensacją na skalę światową.

prototyp-A7V-pierwszego-czolgu-niemieckiego

Na dnie Wieprza znajduje się najprawdopodobniej pojazd pomocniczy. Podwozia, na których budowano czołgi A7V, Niemcy wykorzystywali także do budowy ciągników artyleryjskich. S.J. Zaloga, German Panzers 1914-18.

Rekonstruktorzy, którzy odkryli wrak nie chcą czekać do wiosny. Niezależnie od tego, co zostanie wydobyte z dna rzeki, już niebawem rozpoczną prace nad wybudowaniem od podstaw jedynej na świecie wiernej repliki A7V. Nawet w Niemieckim muzeum w Munster znajduje się replika o nierzeczywistych rozmiarach. Grupa rekonstrukcyjna ocenia, że prace potrwają kilka miesięcy. Założenie jest takie, aby w lipcu replika pojawiła się na zlocie pojazdów militarnych w Kocku. Pomoc zaoferowały władze samorządowe Kocka i Ostrówka. Do tej pory udało się uzbierać 20 tys. złotych, a potrzeba jeszcze 40 tys.

A7V-czolg-niemiecki-pierwsza-wojna-swiatowa

Wyprodukowano zaledwie 20 sztuk Sturmpanzerwagen A7V. Pierwsze egemplarze zostały użyte podczas wiosennej ofensywy 1918 roku. S.J. Zaloga, German Panzers 1914-18.

Sturmpanzerwagen A7V został zaprojektowany pod koniec 1916 roku, kiedy to armia niemiecka zaczęła doceniać rolę czołgów na ówczesnym polu bitwy. Produkcja opóźniała się ze względu na zmiany konstrukcyjne i problemy z zaopatrzeniem pierwszych modeli w uzbrojenie. Pierwsze czołgi gotowe były do działań podczas ofensywy wiosennej 1918 roku. Wówczas miała miejsce pierwsza w historii pancerna potyczka pomiędzy czołgami brytyjskimi, a niemieckimi.  Pojazd miał kształt pancernego pudła o masie 30 ton. Załogę stanowiło 18 żołnierzy obsługujących jedno działo oraz sześć karabinów maszynowych.  Czołg miał jak na tamte czasy silny pancerz i był szybszy od ówczesnych brytyjskich opancerzonych pojazdów gąsienicowych. Zbyt mała ilość tych pojazdów, nie pozwoliła Niemcom, na nawiązanie równorzędnej walki z brytyjskimi i francuskimi wojskami pancernymi.

Źródło: www.polska-zbrojna.pl

Modelstory 25 lutego 2013 GŁÓWNA, NIUSY