PO CZYM POZNAĆ Z JAKIM MODELEM TYGRYSA MAMY DO CZYNIENIA?

PzKpfw VI Tygrys, najsłynniejszy czołg II wojny światowej. Zaprojektowany by dominować na polu walk. Dawał radę przez wiele miesięcy zarówno na froncie wschodnim, jak i zachodnim, a także w Afryce Północnej.

Dziś parę słów na temat różnic pomiedzy Tygrysami. Czym różni się Tygrys od Tygrysa? Przyznam szczerze, że jeszcze jakiś czas temu sam nie potrafiłem znaleźć różnic, dopóki ktoś mi o tym nie powiedział. Na początek warto sobie uświadomić podstawowy fakt jakim są dane dotyczące produkcji. Tygrys był na taśmach montażowych zaledwie przez dwa lata. Od sierpnia 1942 roku do sierpnia 1944 roku. Wyprodukowno 1354 egzemplarze. W 1942 roku 83, rok później 649 i w 1944 roku 623 egzemplarze. Pierwsze, widoczne gołym okiem zmiany w konstrukcji pojawiły się w lipcu 1943 roku.

Mowa o wieżyczce dowódcy. Pierwsze wersje mają charakterystyczną cylindryczną budowę. Właz otwierany był do góry i to na ten element najwięcej narzekali dowódcy . Cholernie ciężko było to maskować, a przy otwartym włazie łatwo było o rykoszet do wewnątrz pojazdu, co z kolei mogło skończyć się w najlepszym wypadku kontuzją dowódcy. Nie najlepsze były też szzczeliny przez które dowódca miał obserwować pole walki. Rozwiazanie rodem z wielkiej wojny było dobre ćwierć wieku wcześniej ale nie na szybko rozwijającym się polu walki lat II wojny światowej. Akurat w trakcie bitwy pod Kurskiem Niemcy rozpoczęli instalować nowe wieże, z przekonstruowanym włazem.

tygrys-najwczesniejszy-srodkowy-porownanie

U góry Tygrys “pośredni”, poniżej wczesny model. Te dwie maszyny można rozróżnić przede wszystkim po wieżyczce dowódcy. Na początku montowano cylindryczną konstrukcję ze szczelinami rodem z wielkiej wojny. Wersja późniejsza, przeniesiona z Pantery, zamiast szczelin miała peryskopy i pochylony pancerz.

 

Było to rozwiązanie, które zastosowano w najnowszym ówcześnie dziecku niemieckiego przemysłu pancernego, Panterze. Nowa wieżyczka, miała przede wszystkim właz odchylany, czy też wysuwany do boku, tak że niemożliwe było aby pociski mogły rykoszetować do wewnątrz pojazdu. Nie było też większych problemów aby maskować tego typu właz. Atutem nowej wieży było też siedem peryskopów, przez które pole bitwy obserwował dowódca. Ponadto wieżyczka miała grubszy pancerz, niż w poprzednim modelu. Co najważniejsze pancerz nie był umieszczony pionowo, lecz pod kątem, co zwiększało jego odporność.

Drugim elementem po którym łatwo rozpoznać okres produkcji Tygrysa to zawieszenie, a w zasadzie koła nośne. Od lutego 1944 roku zawieszenie przeszło prawdziwą rewolucję. To wówczas zaczęto montować metalowe koła nośne. Zlikwidowano zewnętrzny rząd kół nośnych. Teraz w razie awarii, łatwiej można było dokonywać niezbędnyh napraw, ale to nadal nie było najlepsze rozwiązanie. Koła miały wewnętrzną amortyzację. Oba rozwiązania zarówno koła metalowe, jak i nowa wieżyczka dowódcy zastosowano później w Tygrysie Królewskim.

tygrys-srodkowy-pozniejszy-porownanie

U góry model pośredni, na dole ostatni. Jak widać po nie sposób rozróżnić te modele po samej wieżyczce dowódcy. Wystarczy spojrzeć jednak na podwozie, a w szczególności koła nośne.

 

Teraz łatwiej będzie określić że były trzy, a w zasadzie cztery podstawowe modele Tygrysa. Model wczesny, produkowany do czerwca 1943 roku, posiadał starszy typ wieżyczki i dobrze znane koła nośne. Model pośredni różnił się od poprzedniego inną wieżyczką dowódcy. Model najpóźniejszy miał nową wieżyczkę oraz nowe zawieszenie (koła nośne). Oczywiście wspomniane zmiany nie były jedynymi, a wypnktowanie ich wszystkich w jednym tekście byłoby piekielnie nudne. Tak na przykład w grudniu 1942 zaczęto montować regulowany fotel kierowcy, ciekawe czy podgrzewany? 😉 A w czerwcu 1943 roku wzmocniono tylne amortyzatory. Pisałem jeszcze o czwartym modelu. Tak się składa, że z czasem Niemcy montowali składaki. Zdarzało się, że do nowszego kadłuba z metalowymi kołami montowano starą wieżę, z wcześniejszą wieżyczką dowódcy. Takie kwiatki zdarzały się zwłaszcza w końcowym okresie wojny. Z takim też modelem mamy do czynienia w filmie “Fury”, tylko że tam jak na dłoni widać starszy typ kół. Bo w końcu główną rolę odgrywał “Tygrys Tunezyjski” z nuemrem bocznym 131.

Teraz już chyba wiecie jak rozpoznać jednym spojrzeniem, z jakim Tygrysem mamy do czynienia. A przy okazji przypominam, że w ostatnim okresie uruchomiłem na blogu aukcje, w których możecie wystawiać, kupować rzeczy związane z tematyką wojskowości i historii. Na początek wytawione zostały modele do sklejania, jeśli macie je kupować na Allegro, to rówież możecie zrobić to tutaj, gdyż będę miał z tego nieduże ale zawsze profity. Dzięki temu blog będzie się rozwijać. A jednym z modeli, który można licytować jest Tygrys. Wiecie z jakiego okresu produkcyjnego?

Modelstory 15 stycznia 2015 GŁÓWNA, NIUSY