PANZER Z POZNANIA BĘDZIE JEŹDZIĆ!

Pz.Kpfw III Ausf. N, który w zeszłym roku przybył do Polski aż z Norwegii odzyska dawny blask. Wszystko ku temu na dobrej drodze. Wczoraj w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu rozpoczął się remont. Dziś kolejna dobra wiadomość w tej sprawie. Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie przekazało Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu wannę czołgu, silnik, skrzynię biegów i gąsienice. Czołg będzie jeździć!

Specjaliści, którzy wzięli w obroty “norweską trójkę” mają na koncie restaurację działa szturmowego Stug IV. Od kilku lat cieszy oczy miłośników broni pancernej i nic dziwnego, gdyż wygląda jakby przyjechało wprost od lakiernika. Obecne zdjęcia niemieckiego czołgu nie zachwycają. Zachowana wieża i kadłub są przerdzewiałe, brakuje wielu elementów zawieszenia, układu napędowego oraz innych niezbędnych do funkcjonowania konstrukcji elementów. Na szczęście z pomocą przyszło warszawskie muzeum, które przekazało niemalże cały układ napędowy.

stug-wtrakcie-poremoncie-pzkpfwIII

U góry “przed”, na dole “po”. Takim efektem zakończyła się renowacja Stug IV, który stoi teraz w Poznaniu. Czy macie jeszcze jakieś obawy odnośnie renowacji “trójki”? fot. www.muzeumbronipancernej.pl

W akcję restauracji panzera włączyły się instytucje a także miłośnicy broni pancernej, którzy zaczęli nadsyłać do Poznania części “trójki”. Najpierw do muzeum dotarło “opatulone” oryginalną gumą marki “Continental” koło nośne, które przesłał pan Michał Semczyszyn z Olsztyna. Kolejnym darem były cztery następne koła nośne, nadesłane tym razem przez Marcina Pietrzaka. Tomasz Lis z Gdańska dołożył także swoje “pięć” groszy, czyli rolkę podtrzymującą gąsienicę, a Warmińsko-Mazurskie Forum Poszukiwaczy przekazało wahacz koła jezdnego, 5 ogniw ze szpilkami, metrowy kawałek podpory błotnika oraz wiele innych elementów pochodzących z Pz.Kpfw III.

Jak widać Muzeum w Poznaniu może liczyć na pomoc miłośników broni pancernej z Polski, którzy wieżą, że niebawem Panzer będzie cieszyć oko zwiedzających poznańską placówkę. Można być pewnym, że renowacja zakończy się sukcesem. Muzeum ma na koncie wiele podobnych akcji, które odbywały się w ostatnich latach. Jedną z nich było odrestaurowanie niemieckiego działa Stug IV. Wystarczy przyjrzeć się zdjęciom “przed” i “po” by wiedzieć, że niebawem w jednym z polskich muzeów będzie jeżdżący Pz.Kpfw III. Remontowana maszynka to późniejsza wersja “trójki”, która podczas wojny została przezbrojona w działo większego kalibru. Pierwotnie był to wyprodukowany w 1940 roku Pz.Kpfw III Ausf. H. Ogółem Niemcy wyprodukowali 308 pojazdów tego typu, które uzbrojone były w działo kalibru 50 mm. Momentem przełomowym dla konstrukcji była bitwa pod Kurskiem, podczas, której “trójki” udowodniły, że ich czas w pierwszej linii minął.

rolka-napinajaca-panzerIII-pzkpfwIII

Rolka napinająca, którą przesłał Tomasz Lis Gdańska, również przyda się w renowacji. Z największą pomocą przyszło Muzeum Wojska Polskiego z Warszawy. fot. www.muzeumbronipancernej.pl

Czołg przebudowano do wersji N. Zamontowano w nim działo kalibru 75 mm KwK 37 L/24, które doskonale sprawdzało się w walkach z piechotą. Nowym zadaniem “trójek” miała być m.in. osłona ciężkich czołgów typu Tygrys przed działaniami nieprzyjacielskiej piechoty. “Poznański” panzer w połowie 1944 roku trafił do Norwegii. Tam w barwach 211 batalionu pancernego wziął udział w Wojnie Lapońskiej. Przejęty przez Brytyjczyków w czerwcu 1945 roku został przekazany Norwegom. W armii służył do lat 50-tych, a następnie zaczął służyć jako nieruchomy schron na lotnisku Bardufoss. Zalany kilkudziesięcioma tonami betonu, czołg stał tak zapomniany do 2006 roku, kiedy to został odkryty. W zeszłym roku, trafił do Polski.

Źródło: www.muzeumbronipancernej.pl

Modelstory 14 maja 2014 GŁÓWNA, NIUSY