BEFORE & AFTER

Zapowiadali, że remont potrwa trzy lata, ale już od sierpnia można podziwiać eksponat przed budynkiem Muzeum Wojska Polskiego. Renault FT przeszedł już część prac restauracyjnych, co widać gołym okiem. To już zupełnie inna maszynka, niż ta, która przyleciała z Afganistanu w zeszłym roku.  

Pierwszy etap przywracania do stanu świetności zabytkowego modelu, rozpoczął się od prac przygotowawczych. Zinwentaryzowano, więc części, z których składa się pojazd, wykonano dokumentację fotograficzną, sporządzano listę brakujących podzespołów. Rozpoczęto również poszukiwania oryginalnego silnika, gdyż warszawski eksponat ma jeździć. To jednak melodia przyszłości, na szczęście niedalekiej.

renaultft_przed_po

U góry stan z października 2012 roku, na dole stan obecny.

Nie jest to koniec prac, jakie dotychczas przeprowadzono. Zdemontowano, bowiem poszczególne podzespoły, a następnie poddano je procesom czyszczenia. Usunięto stare powłoki lakieru, rdzę, zagruntowano powierzchnię. Jak to często w komentarzach piszecie pod zdjęciami zniszczonych czołgów, „tu się poprawi tam się wyklepie” tak tym razem zrobiono wygiętymi elementami, których trochę było. Nie zapomniano też o pozyskaniu lub odtworzeniu brakujących części pojazdu. Kiedy poszczególne elementy zostały na nowo zmontowane przystąpiono do malowania, którego efekty, możemy teraz podziwiać.

Nie jest to koniec remontu. Przed specjalistami ciężkie zadanie zbudowania zastępczego układu napędowego oraz prace badawcze, które pozwolą ustalić dokładne dzieje modelu, który w zeszłym roku trafił do Polski. Ostatnie dwa etapy rekonstrukcji wyglądają następująco:

renauktft_historia_czolg_muzeum_wojska_polskiego

Czołg przeszedł wstępną fazę rekonstrukcji. Z zewnątrz wygląda jak nowy, w środku jest jednak jeszcze wiele do zrobienia.

Zastępczy układ napędowy

  • Wybranie rozwiązania technicznego – 5%
  • Wykonane nowych elementów części kadłuba – 0%
  • Integracja układu przeniesienia mocy – 0%
  • Montaż silnika i układu chłodzenia – 0%

Prace badawcze

  • Wykonanie dokumentacji w świetle UV – 100%
  • Badanie twardości powierzchni elementów Renault FT – 100%
  • Badanie składu chemicznego materiałów – 65%
  • Analiza porównawcza elementów czołgu produkcji francuskiej i polskiej – 85%
  • Analiza numerów umieszczonych na Renault FT – 38 %
  • Wykonanie dokumentacji odtworzeniowej czołgu Renault FT – 7%
historia_renaultft_czolg_malowanie

Czołg ma poruszać się o własnych siłach, z tego też względu w następnej fazie remontu będą prowadzone prace nad układem napędowym.

Z każdym miesiącem prace postępują. Pamiętam jak w zeszłe święto niepodległości czołg stał przed Pałacem Prezydenckim w mocno sfatygowanym stanie. Dziś przyciąga uwagę pasjonatów oraz najmłodszych, na których niecodzienna maszyna robi duże wrażenie. Doczekamy niebawem czasu, kiedy czołg o własnych siłach będzie prezentować się na różnego rodzaju uroczystościach, przypominając chwalebną kartę polskich pancerniaków, którzy już w 1920 roku udowadniali swoją przydatność w Wojsku Polskim.

Postępy prac nad restauracją modelu możemy śledzić tutaj.

Modelstory 10 września 2013 GŁÓWNA, NIUSY