BĘDZIE GOTOWY NA ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI?

Rozpoczął się remont zabytkowego Renault FT, który od zeszłego miesiąca przebywa w Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej w Warszawie. Jednym z brakujących elementów jest silnik, a skrzynia biegów wymaga gruntownej naprawy. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom, czołg ma być gotowy już w tym roku, na tegoroczne Święto Niepodległości.

Pojazd, o którym pisałem w tekstach „Renault FT jest już w Warszawie”, „Renault FT przejęty przez stolicę”, jest obecnie rozkładany na części. Wszystkie elementy są opisywane i fotografowane. Już teraz wiadomo, że brakuje kilkudziesięciu modułów. Czołg nie ma silnika, pancernych płyt osłaniających jednostkę napędową, armaty 37 mm, charakterystycznego „ogona”. Muzealnicy obiecują walkę o zastąpienie brakujących części, pozostałościami z innych Renault FT. W ten sposób udało się już zastąpić płytę boczną, która pochodzi ze zbiorów muzeum. Tych, których nie uda się wygrzebać, odtworzy się na podstawie oryginalnej dokumentacji, która ma być wypożyczona z Muzeum Broni Pancernej we francuskim Samur.

czolg-renaultft-zaloga

Załogę czołgu stanowiło dwóch ludzi, kierowca i działonowy. Chronił ich pancerz wytrzymujący ostrzał karabinu maszynowego.

Wiele części wymaga kapitalnego remontu tak jest m.in. ze skrzynią biegów. Po zakończeniu zasadniczych prac polegających na kompletowaniu i remontowaniu podzespołów, zabytek przejdzie piaskowanie, malowanie wstępne, a po montażu ostateczne pokrycie farbą. Według zapowiedzi model zostanie pokryty takim samym kamuflażem, w jakim przybył do Polski w 1919 roku.

czolg-renaultft-czolgista

Egzemplarz znajdujący się w Warszawie nie ma silnika, a pozostałe elementy zespołu napędowego czeka kapitalny remont. fot. www.derela.republika.pl

Łącznie wyprodukowano 3694 egzemplarzy Renault FT. Inżynierowie z fabryki Renault pochylili się nad konstrukcją już w 1916 roku. W następnym roku model był gotowy do produkcji, jednakże z powodu wielu trudności, zdołano wyprodukować jedynie 84 czołgi. Masowa produkcja rozpoczęła się w 1918 roku. Czołg, obok konstrukcji brytyjskich, odegrał kluczową rolę w ofensywach alianckich prowadzonych od lipca 1918 roku do końca Wielkiej Wojny. Wiosną 1919 roku pojazdy w ilości 120 sztuk trafiły do Polski. Czołgi stacjonowały na kresach, a podczas odwrotu wojsk polskich w 1920 roku, najpierw osłaniały wycofujące się jednostki, a następnie zostały skoncentrowane w centralnej Polsce. Podczas Bitwy Warszawskiej czołgi operowały na Mazowszu, odcinając drogę odwrotu Korpusowi Konnemu Gaja, wycofującego się z rejonu Płocka.

Źródło:  www.polska-zbrojna.pl

 

Modelstory 11 marca 2013 GŁÓWNA, NIUSY