AMX TRACTEUR B, PIERWSZY CZOŁG DRUGIEJ WOJNY ŚWIATOWEJ

Wraz z rozpoczęciem działań wojennych w Polsce we wrześniu 1939 roku, we Francji rozpoczęto prace nad kolejnym prototypem czołgu. Tym razem pracowano nad modelem średnim, którego masa miała dochodzić do 35 ton. Niektórzy francuzcy badacze twierdzą, że AMX Tracteur B to odprysk programu G1, o którym rozpisywałem się przed paroma miesiącami. Przyglądając się bliżej sylwetce, można odnieść, że jest to mix Char B1 oraz D2.

Przy opisie tego projektu wszystko trzeba brać na prawdopodobnie gdyż nie zachowało się zbyt wiele źródeł o samym czołgu. Obsługę pojazdu miało stanowić 4 czołgistów. Dowódca, kierowca, radiotelegrafista oraz strzelec obsługujący główną broń czołgu haubicę kalibru 75 mm.

Wzorem poprzednich konstrukcji miała ona być zamontowana w pancerzu przednim. Montowana na kadłubie wieża miała być wyposażona w armatę kalibru 47 mm. Wymiary modelu prezentowały się następująco długość 6,73 m, szerokość 3 m, wysokość 2,83 m.

AMX-Tracteurc-model-czolg

Niespełniony sen francuskich planistów. Nawet 80 mm grubości pancerza mogło być dla niemieckich pancerniaków duzym problemem. Co z tego jeśli prace nad tym projektem rozpoczęły się dopiero we wrześniu 1939 roku. rys. www.wardrawnigs.be

Pancerz miał osiągać grubość 80 mm. Gdyby projekt doszedł do skutku, pojazd ten były bardzo ciężkim orzechem do zgryzienia dla niemieckich pancerniaków. Płyty pancerne miały być spawane, jedynie wieżę planowano olewać. Z rysunków można wywnioskować, że konstruktorzy przy projektowaniu tej konstrukcji kierowali się doświadczeniami zdobytymi przy budowie takich pojazdów jak Char B1 i Char D2. Chodzi mi głównie o gąsienice i zawieszenie.

Czołgi francuskie tamtej epoki miały zakrywane pancerzem elementy zawieszenia takie jak rolki nośne oraz napinające. Sposób konstruowania zawieszeń nie zmienił się zbytnio nad Sekwaną od czasów wielkiej wojny. Przez to czołgi były powolne, ale to w Paryżu nie przeszkadzało gdyż przeważała tam koncepcja wojny statycznej polegającej na budowie niezliczonej ilości umocnień i arylerii. Francuzi przespali nagły rozwój lotnictwa jaki miał miejsce w latach 30-tych. Przegapili także rozwój nowej koncepcji taktyki wojennej, którą wyłożył w “Achtung Panzer” Heinz Guderian. Można by rzec że nad Sekwaną mieli taki a nie innyc klimat.

Jak już wspomniałem czołg miał być uzbrojony w armatę kalibru 47 mm oraz haubicę kalibru 75 mm. Wieżyczka to dobrze znany kształt ze wcześniejszych konstrukcji, miała być przesunięta nieco w prawo. Dzięki zastosowaniu jednej wieży oraz nieco cieńszego pancerza, niż w AMX Tracteur C planowano osiągnąć znacznie mniejszą masę. Zaledwie 35 ton dawało realne szanse na rozpoczęcie masowej produkcji tego modelu. Dostępne źródła a jest ich niewiele, nic nie mówią na temat postępu prac oraz planowanych terminów rozpoczęcia masowej produkcji. Może to świadczyć o tym, że z chwilą rozpoczynania się operacji Fall Gelb, projekt był w fazie przenoszenia koncepcji na deski kreślarskie.

AMX-TracteurB-dane-techniczne

______________________________________________________________________________________________________________________________________
www.chars-francais.net
www.moderndrawings.jexiste.be

Modelstory 11 marca 2015 DZIECIŃSTWO, FRANCUSKIE, GŁÓWNA