AMX C TRACTEUR, MASTODONT ZAPOWIEDZIĄ KLĘSKI?

Dziś kolejny mastodont! A skąd? A jakże znad Sekwany. Nastroje w przedwojennej Francji wcale nie wskazywały, że wiosną 1940 roku zdarzy się katastrofa. Ówczesna republika była światowym mocarstwem, które odgradzało się od III Rzeszy “niezdobytą” linią Maginota. Widząc usilne zbrojenia Hitlera, Francuzi wzmacniali także siłę armii produkując wiele modeli czołgów. Nie były one wcale takie złe. Można było je śmiało porównywać z niemieckimi odpowiednikami. Na deskach kreślarskich pojawiały się też nowe prototypy. Miały one przyćmić wszystko to co do tej pory osiągnięto w dziedzinie rozwoju broni pancernej.

O pierwszy próbach pisałem już kilka tygodni temu przy okazji prezentacji projektu FCM F1. Oprócz wspomnianego czołgu twierdzy w późnych latach 30-tych projektowano także inne modele czołgów ciężkich. Traktor C firmy AMX zaczął powstawać w 1939 roku. Jego głównym przeznaczeniem miało być niszczenie niemieckich linii fortyfikacyjnych. Projekt ten charakteryzował się konstrukcją wielowieżową, którą obsługiwać miało sześciu czołgistów, w tym aż dwóch kierowców! Po co? Francuzi zapobiegliwie myśleli o natychmiastowej ewakuacji czołgu z zagrożonego rejonu bez konieczności obracania pojazdu. Jak chcieli to osiągnąć. No właśnie poprzez ulokowanie drugiego kierowcy z tyłu pojazdu. Rewolucyjna idea? Dziś możemy się śmiać z tego, że inżynierowie francuzcy już w 1939 roku myśleli o tym jak ułatwić pancerniakom ucieczkę z pola walki. Nie wiedzieli jak dodaktowy kierowca przydałby się w maju i czerwcu 1940 roku.

AMX-tracteurC-model1940

“Traktor” – model z 1940 roku różni się w porównaniu z poprzednikiem (opracowywany w 1939 r) rozmieszeniem wież, ich kształtem, a także głównym działem. rys. www.strategietotale.com

Czołg miał być rzeczywiście jeżdżącą fortecą. Masa 140 ton, długość 9,3 m, szerokość 3 m, wysokość 3,26 m. Zawieszenie składać się miało z 24 par rolek. Płyty pancerne miejscmi dochodziły grubością do 100 mm. Pancerz miał być spawany. Z przodu pojazdu zamontowana miała być główna wieża wyposażona w długą armatę kalibru 105 mm. Z tyłu czołgu planowano montować mniejszą wieżę z armatą kalibru 47 mm. Dodatkowym uzbrojeniem miały być 4 karabiny maszynowe kalibru 7,5 mm. Jak nie trudno się domyśleć projekt ten pozostał wyłącznie w sferze papierowych rysunków.

Firma AMX projektowała jeszcze zbliżony model, ale jego koncepcja powstała już po kampanii wrześniowej. W styczniu 1940 roku zaprezentowano model, zbliżony wymiarami do poprzednika. AMX C model 1940 miał mieć długość 10 m, szerokość 3,03 m wysokość 3,70 m. Tym razem główna wieża miała być umieszczona bliżej środka, a mniejsza z przodu pojazdu. Zamiast armaty kalibru 105 mm proponowano montaż działa kalibru 90 mm. Również ten model miał być wyposażony w pancerz dochodzący grubością do 100 mm. Czołg miał być napędzany dwoma elektrycznymi silnikami. Podobnie jak poprzednik, również ten model pozostał jedynie w sferze planów kreślarskich.

czolg-model-amx-tracteurC39

Model z 1939 roku miał być wyposażony w armatę kalibru 105 mm, zaś prezentwany na rysunku model z 1940 roku armatą kalibru 90 mm. Prace nad tym mastodontem przerwała wojna. Sądzicie że Francuzi doprowadzili by do produkcji tego kolosa gdyby nie wspomniana wojna? rys. www.strategietotale.com

Więcej o tych projektach nie napiszę, gdyż nie wyprodukowano nawet jednego prototypu. Nie starczyło czasu aby przetestować 140-tonowego kolosa na poligonie i zastanowić się nad jego przydatnością na polu walki. Czy to nie dziwne, że gigantyczne projekty stały się zwiastunem nadchodzącej klęski? Podobne projekty powstawaly przecież w III Rzeszy podczas II wojny światowej. Taki Maus zaczął być projektowany w czasie kiedy co poniektórzy mogli zacząć domyślać się że dni III Rzeszy są policzone. Co prawda był czerwiec 1942 roku, ale Niemcy byli już po pierwszej klęsce lądowej, a walczyć mieli z całym światem.

dane-techniczne-AMXC

______________________________________________________________________________________________________________________________________
www.chars-francais.net
www.moderndrawings.jexiste.be

Modelstory 4 marca 2015 DZIECIŃSTWO, FRANCUSKIE, GŁÓWNA